torsdag 30. juni 2011

Drømmer blir knust..?

Jeg sitter hjemme alene, hører på god musikk og drømmer.

Dere er kanskje nysgjerrig på hva jeg drømmer om?
Jo, nå skal dere få høre.

Jeg drømmer om eget hus. Ett sted hvor vi kan bo, ett sted hvor Ragne kan vokse og gro. Ett sted som bare er vårt.
Jeg drømmer om å styre og stelle og bare leve livet.
Jeg gleder meg virkelig til den dagen vi står utenfor ett hus, med nøkkelen i hånda og planene klare.

Men, det er vel en godstund til vi kan få det som vi vil. Bankene vi har snakket med er lite sammarbeidsvillig og boligprisene her i bygda gjør det ikke enklere av den grunn.

Boligprisene har jo steget skyhøyt, noe som er forferdelig trist for det er mange unge som vil inn på boligmarkedet og kunne få etablert seg der. Det er jo selvfølgelig noe som heter startlån som du kan få hos kommunen, men det er desverre ikke alle som kan få det heller. Og når folk ikke får det maser banken om at en må lage en BSU-konto(boligsparing for ungdom) hvor du kan spare maks 20.000,- i året. Noe som er alt for lite. Du kan maks ha 150.000,- på BSU-kontoen.

Boligprisene her i bygda er ifra 1.7mill og opp til 4.millionerkroner.
Dette er jo helt på trynet, er det virkelig ingen som tenker på oss unge med barn som har lyst til å oppfylle drømmene våre og kjøpe noe eget, som vi selv kan eie?
Mange drømmer blir knust etter mange besøk og møter med forskjellige banker.
Jeg feks fikk beskjed fra en bank at jeg MÅTTE ha en 100% stillig, noe som er langt ifra enkelt å få når jeg er langt ifra ferdig med utdanningen min. Jeg må muligens ha friår til høsten også, fordi inntakskontoret har rotet og mener at jeg har brukt opp ungdomsretten min!

Når du er i møte med  en bank som alle har anbefalt deg, og alle sier at du har stor sjangs for å få lån på så knuses drømmer og selvtillit når du får høre at du må ha 100%stilling. For det første så er det ikke lett å få seg jobb nå heller, for det andre så er det enda vanskligere å få 100%stilling uten utdanning! (Kan også si at denne banken jeg snakker om har en "fantastisk" reklame som går på tv fortiden som sier at du får lån uansett, og at det er kjempe enkelt å få lån om det er din første, eller din femte bolig)
Etter å ha knust drømmer og selvtillit begynner de å mase om kausjonist!
"Dere har sikkert noen som vil være kausjonist for dere?"
"har dere ikke noen som vil stille opp som kausjonist?"
" Foreldrene deres kan være kausjonister for dere, så kan dere få det lånet dere vil ha!"
Det er jo ikke alle som har foreldre som tjener 500-600tusen i året, og det er kanskje mange som har foreldre som går på trygd og har gjeld opp til ørene.
At bankene skal sitte å mase slik om kausjonist synes jeg personlig er utrolig frekt!
Det er også veldig få foreldre som velger å være kausjonist til barna sine nå. I allefall der hvor jeg bor.

Dere som leser dette tenker sikkert at: "jamen, hva er det du klager over? du kan jo bare leie en leilighet, kan du ikke det da? "

Det er også ett problem her i bygda også. Det finnes virkelig ingen utleie leiligheter akkurat nå!
Er jo masse dritt med å leie leilighet også, du får jo ikke gjøre hva du vil. Du kan ikke male som du vil, du har ikke noe frihet. Det er også ganske dyrt å leie leilighet, hadde vært så flott om banken hadde skjønt at det hadde vært bedre å betalt 5-6000kr i mnd på lån enn å leie leilighet, men det skjønner de desverre ikke. Jeg og kjæresten leide jo leilighet hvor vi betalte 6000kr i mnd, strøm, internett og tv var utenom. Så det ble fort mye mer enn 6000kr i mnd, og det klarte vi jo å betale. Så vi hadde jo klart å betale 6000kr i mnd på ett boliglån også. Enda en ting som plager meg er at banken klarer ikke å se fram i tid. Banken ser på hvordan dere ligger an akkurat NÅ!

EDIT: Det er også mange unge som kanskje ikke har foreldre som kan hjelpe. Hva skal de gjøre for å komme seg inn på boligmarkedet da?

Neihuff, nå skal jeg slutte å syte og klage. Dette innlegget ble kanskje i lengste laget og er garantert ganske rotette.


Eier dere eget hus?
Var det enkelt for dere å få boliglån?
Har kanskje DU en bank du kan anbefale?











4 kommentarer:

  1. De tenker så absolutt ikke på ungdom og unge når det gleder lån og kjøp av bolig! Og biligprisene nå til dags her helt absurde! Håper virkelig dere får kjøpt dere et hus snart, slik at Ragne får en plass å vokse og gro, å du kan styre å stelle hjemme :)

    SvarSlett
  2. Jeg skjønner deg. Jeg har selv hus (jeg og gubben kjøpte for 4mnd siden). Men jeg skjønner og at de ikke vil gi en lån lett, jeg har faktisk full forståelse for det nå når vi faktisk har hus, det koster med hus! Mye uventede penger som fyker ut lommeboka, kommunale avgifter og mye mer må en betale i strøm. Vi hadde ikke klart oss uten leigeboer som da betaler halvparten av lånet vi har tatt. Lånet skal betales tilbake igjen og vett du! :) Jeg skjønner frustrasjonen men viktig! Få stabil økonomi, ikke gi opp og husk, du er "bare" 20år hus kommer når du er klar for det og har råd til å ha det! :)

    SvarSlett
  3. Uff, det er ikke enkelt det der! Boligprisene er altfor høye, og bankene ser ikke lenger frem enn dagen idag, som du sier.. Virker så håpløst. Håper virkelig det ordner seg for dere!

    Bare et tips, om du ikke vet om det; Jeg hadde visst brukt opp ungdomsretten min i fjor da jeg bestemte meg for å søke meg inn på voksenopplæring. Jeg trengte et ungdomsrett-år til, og søkte faktisk om å utvide det, altså få et år til. Jeg hadde bare ei uke på meg fra jeg bestemte meg for å søke skole til fristene gikk ut, og jeg fikk innvilget utvidet ungdomsrett innen den uka var gått! Jeg fikk hjelp av kontakten min på oppfølgingstjenesten i kommunen. Anbefaler deg å høre om noe slikt hvis du vil gå på skole :) Lykke til!

    SvarSlett
  4. huff, håper det ordner seg med lån for dere etterhvert. Synd at det skal være så vanskelig. Det er ikke rart vi ungdommer sliter med å etablere oss når boligpriser og diverse er så høye som de er.

    Sparer selv mest mulig penger, ettersom jeg har en drøm om å bygge eget hus. Men det blir nok ikke i nærmeste framtid.

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar til meg og jeg blir kjempe glad! <3